Elektrostaciju pieslēguma līguma vispārīgie noteikumi
IZMAIŅAS PIESLĒGUMA LĪGUMĀ
Sākot ar šī gada 19. aprīli, līgums par elektrostacijas pieslēgšanu paralēlam darbam ar "Sadales tīkla" elektrotīklu būs pieejams jaunā redakcijā. Klientiem, kuri noslēguši pieslēguma līgumu iepriekšējā redakcijā, līgums nav jāpārslēdz; elektrostacija tiks pieslēgta atbilstoši noslēgtā līguma nosacījumiem.
II daļa. VISPĀRĪGIE NOTEIKUMI
Elektrostaciju pieslēguma līguma vispārīgie noteikumi (publicēti 2024. gada 15. martā)
Līgumā lietotie termini
Atļauja - atļauja, ko izsniedz Operators, atzīstot Elektrostaciju par derīgu paralēlam darbam ar Sadales sistēmu, ja ir izpildītas uz elektrostaciju attiecināmās Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtībā noteiktās prasības.
Atļautā maksimālā slodze – Līguma I daļā "Speciālie noteikumi" norādītā lielākā vienlaicīgā elektriskā jauda kilovatos (kW), ko Klients drīkst saņemt no Sadales sistēmas saskaņā ar Pieslēguma tehniskajiem parametriem.
Elektroiekārta – jebkura iekārta elektroenerģijas ražošanai, pārveidei, pārvadei, sadalei vai patēriņam.
Elektroietaise – vairākas savstarpēji saistītas Elektroiekārtas vienotu uzdevumu veikšanai.
Elektroietaišu ierīkošana un sagatavošana sprieguma saņemšanai – Klients par saviem līdzekļiem veic savu Elektroietaišu ierīkošanu un sagatavošanu sprieguma saņemšanai.
Elektroietaišu piederības robeža – Līguma I daļā "Speciālie noteikumi" norādīta robeža starp Līdzēju Elektroietaisēm.
Elektrostacija - Klienta Elektroietaise (izņemot mikroģeneratoru), kura primāro enerģiju pārvērš elektroenerģijā un kura sastāv no vienas vai vairākām trīs fāžu Ģenerējošām iekārtām (ar darba strāvu lielāku par 16 ampēriem (A) fāzē jeb ar jaudu lielāku par 11,1 kilovatiem (kW)), kā arī visām ar to saistītām aizsardzības, televadības, kontroles un pārveidotājiekārtām, kas pievienojamas Sadales sistēmai.
Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtība - Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas procedūra un Elektroiekārtu pārbaužu veikšanas kārtība, kas publicēta Operatora mājaslapā un izstrādāta, ievērojot Eiropas Komisijas 2016. gada 14. aprīļa Regulā (ES) Nr. 2016/631, ar ko izveido tīkla kodeksu par ģeneratoriem piemērojamajām tīkla pieslēguma prasībām, un ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmumu apstiprinātajā Tīkla kodeksā elektroenerģijas nozarē noteikto regulējumu.
Elektrotīkls – Sadales sistēmas daļa, ko izmanto elektroenerģijas sadalei un kas sastāv no savstarpēji savienotām elektropārvades līnijām un Elektroiekārtām (apakšstacijām, sadales punktiem, elektrosadalnēm u.tml.).
Ģenerējošā iekārta – jebkura tipa Elektroiekārta (elektroenerģijas ražošanas modulis), kura primāro enerģiju pārvērš elektroenerģijā ar Elektrotīkla frekvenci (piemēram, invertors, sinhronais ģenerators, asinhronais ģenerators u.tml.).
Ievadaizsardzības aparāts – 0,4 kV elektrotīklā pirms vai pēc elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāta (skaitītāja) uzstādīts aizsardzības aparāts (automātslēdzis vai drošinātājs), kas ierobežo Atļauto maksimālo slodzi vai Maksimālo pieļaujamo eksporta jaudu, ja tā ir lielāka par Atļauto maksimālo slodzi. Ievadaizsardzības aparāta nominālā strāva (A) norādīta Līguma I daļā "Speciālie noteikumi".
Klients – esošais vai potenciālais elektroenerģijas ražotājs, kura Elektrostaciju pieslēdz Sadales sistēmai.
Klientu portāls – Operatora tiešsaistes pakalpojums (www.e-st.lv).
Maksa par sistēmas jaudas rezervēšanu – noteikta naudas summa par Sadales sistēmas jaudas rezervēšanu Elektrostacijas pieslēgšanai Sadales sistēmai, kuru Klients iemaksā Operatora norādītajā kontā vai nodrošina ar finanšu pakalpojumu sniedzēja garantiju.
Maksimālā pieļaujamā eksporta jauda - Līguma I daļā "Speciālie noteikumi" norādītā maksimālā elektriskā jauda, ko Elektrostacija drīkst nodot Operatora Elektrotīklā. Papildu informācija par maksimāli pieļaujamo eksporta jaudu publicēta Operatora mājaslapā.
Nolikums par savstarpējām operatīvajām attiecībām - nolikums par Operatora un Klienta atbildīgā personāla savstarpējām operatīvajām attiecībām, lai nodrošinātu Objektā nepārtrauktu elektroapgādi.
Normatīvie akti – Elektroenerģijas tirgus likums un uz tā pamata izdotie normatīvie akti, tajā skaitā, bet ne tikai Ministru kabineta izdotie elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi, ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmumu apstiprinātais Tīkla kodekss elektroenerģijas nozarē un sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem, Eiropas Komisijas 2016. gada 14. aprīļa Regulā (ES) Nr. 2016/631, ar ko izveido tīkla kodeksu par ģeneratoriem piemērojamajām tīkla pieslēguma prasībām, kā arī citas Latvijas Republikā piemērojamās un uz Līdzēju saistībām attiecināmās tiesību normas.
Objekts - Līguma izpratnē nekustamā īpašuma objekts ar noteiktu adresi un/vai kadastra numuru/apzīmējumu (vai atsevišķa Elektroietaise šajā nekustamajā īpašumā), kura elektroapgādei ierīkots Pieslēgums.
Operators – akciju sabiedrība "Sadales tīkls".
Operatora mājaslapa – www.sadalestikls.lv
Pārbaudes laika atļauja - Operatora izsniegta atļauja Elektrostacijas pieslēgšanai paralēlam darbam ar Sadales sistēmu Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtībā noteikto nosacījumu izpildei.
Pēdējā garantētā piegāde (PGP) – elektroenerģijas piegāde Objektam, par kuru pēc Pieslēguma ierīkošanas, tajā skaitā esoša Pieslēguma tehnisko parametru maiņas, pabeigšanas nav noslēgts elektroenerģijas tirdzniecības līgums.
Pieslēgums – Operatora elektrotīkla daļa no Pieslēguma vietas līdz Elektroietaišu piederības robežai.
Pieslēgumā kopējā plānotā elektrostacijas ģenerējošo iekārtu uzstādītā jauda – Līguma I daļā "Speciālie noteikumi" norādītā maksimālā kopējā elektriskā ražošanas jauda, ko Klients plāno un Operators atļauj vienlaicīgi pieslēgt paralēlam darbam ar Sadales sistēmu Objektā pēc Atļaujas saņemšanas.
Pieslēguma maksa – maksa, kurā ietilpst visas ar Pieslēguma nodrošināšanu un Elektrostacijas pieslēgšanu saistītās ekonomiski pamatotās izmaksas. Pieslēguma maksa tiek aprēķināta atbilstoši ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmumu apstiprinātajiem sistēmas pieslēguma noteikumiem elektroenerģijas ražotājiem, tajā ietverot visas Pieslēguma nodrošināšanas, projektēšanas (ja projektēšanu nodrošina Operators), ierīkošanas, tehnisko parametru maiņas un Elektrostacijas pieslēgšanas pamatotās izmaksas, tajā skaitā izmaksas, kas saistītas ar Operatora esošo Elektrotīklu pārbūvi, ja tāda nepieciešama Pieslēguma nodrošināšanai, kā arī maksas saskaņā ar Operatora mājaslapā publicēto cenrādi. Klients maksā Pieslēguma maksu 100% (simts procentu) apmērā.
Pieslēguma vieta – pieslēguma punkts Sadales sistēmā, pie kura atbilstoši pamatotām tehniskām prasībām un par ekonomiski pamatotām izmaksām iespējams atbilstošā kvalitātē nodrošināt Sadales sistēmas pakalpojumu un pieslēgt Elektrostaciju.
Pieteikums – Klienta iesniegts pieteikums Elektrostacijas pieslēgšanai vai Elektrostacijas tehnisko parametru maiņai un, ja nepieciešams, Pieslēguma ierīkošanai vai esoša Pieslēguma vai Elektrostacijas tehnisko parametru maiņai.
Rēķins – attaisnojuma dokuments, ko izraksta Operators un nodod Klientam Pieslēguma maksas samaksai.
Sadales sistēma – elektroenerģijas sadales sistēma.
Sistēmas pakalpojumu līgums – līgums, ko slēdz Operators ar Klientu par Sadales sistēmas pakalpojumu un citu pakalpojumu sniegšanu.
Tehniskās informācijas portāls – Operatora tiešsaistes pakalpojums (www.saskano.sadalestikls.lv).
Tehniskās prasības –atbilstoši ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmumu apstiprinātajiem sistēmas pieslēguma noteikumiem elektroenerģijas sistēmas ražotājiem Operatora izsniegts (vai Operatora mājaslapā publicēts) dokuments, kurā noteikta Pieslēguma vieta, iespējamā Elektroietaišu piederības robeža, kā arī tehniskās prasības un nosacījumi, tostarp uz Līguma noslēgšanas dienu spēkā esošās Operatora mājaslapā publicētās vispārējās tehniskās prasības un nosacījumi, kas Klientam jāievēro, lai Sadales sistēmai pieslēgtu jaunu Elektrostaciju vai mainītu esošā Pieslēguma vai Elektrostacijas tehniskos parametrus.
Vienkāršotas shēmas pieslēgums (tajā skaitā radiāla tipa Pieslēgums) – atbilstoši Normatīvajiem aktiem Pieslēgums Sadales sistēmai ar atvieglinātiem pieslēgšanās nosacījumiem, bet zemāku Pieslēguma drošuma līmeni un pakalpojuma izmantošanas (tajā skaitā pakalpojuma atjaunošanas) laika režīmu. Nosacījumi Vienkāršotas shēmas pieslēguma izmantošanai, ekspluatācijai un atjaunošanai noteikti Līguma I daļā "Speciālie noteikumi".
Vispārīgie principi
1. Vispārīgo noteikumu piemērošana
1.1. Līgums sastāv no I daļas "Speciālie noteikumi" un II daļas "Vispārīgie noteikumi". Abas Līguma daļas ir neatņemamas Līguma sastāvdaļas, tās vērtējamas un tulkojamas tikai kopsakarībā. Pretrunu gadījumā starp Līguma I daļu "Speciālie noteikumi" un Līguma II daļu "Vispārīgie noteikumi", Līguma I daļa "Speciālie noteikumi" ir noteicošā.
1.2. Vispārīgie noteikumi nosaka Līdzēju sadarbības pamatprincipus, tiesības un pienākumus, saziņu, kā arī vispārīgos noteikumus Elektrostacijas pieslēgšanai paralēlam darbam ar Sadales sistēmu un Pieslēguma ierīkošanai, tajā skaitā, Līguma noslēgšanai, grozīšanai un izbeigšanai.
1.3. Līdzējiem ir saistoši Normatīvie akti un tajos noteiktie Līdzēju pienākumi un tiesības. Visus jautājumus, kas nav atrunāti Līgumā, Līdzēji risina saskaņā ar Normatīvajiem aktiem.
1.4. Operators ir tiesīgs jebkurā laikā vienpusēji grozīt Līguma II daļu "Vispārīgie noteikumi" saskaņā ar grozījumiem Normatīvajos aktos un/vai regulēšanas, uzraudzības, kontroles iestāžu norādījumiem, ierosinājumiem un pieņemtajiem lēmumiem, kā arī, lai veiktu tehniskus precizējumus. Kādam no Līguma punktiem, zaudējot spēku Normatīvo aktu grozījumu gadījumā, Līgums nezaudē spēku tā pārējos punktos un šādā gadījumā no grozījumu spēkā stāšanās dienas Līdzējiem ir pienākums piemērot Līguma noteikumus atbilstoši spēkā esošo Normatīvo aktu prasībām.
1.5. Operators vismaz 30 (trīsdesmit) kalendārās dienas pirms Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" grozījumu spēkā stāšanās dienas tos publicē un par to paziņo Operatora mājaslapā.
1.6. Operators ir tiesīgs noteikt grozījumiem citu spēkā stāšanās dienu, ja Līguma II daļa "Vispārīgie noteikumi" tiek grozīta par labu Klientam, labotas tehniskas kļūdas, vai Līguma grozījumi izstrādāti saistībā ar izmaiņām Normatīvo aktu regulējumā, vai, ja tāda nepieciešamība izriet no regulēšanas, uzraudzības, kontroles iestāžu norādījumiem, ierosinājumiem un pieņemtajiem lēmumiem.
1.7. Pieslēgumu, par kura ierīkošanu Līgums jau ir noslēgts līdz jaunu Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" spēkā stāšanās dienai, ierīko, ievērojot noslēgtā Līguma nosacījumus. Ja Normatīvie akti nosaka citādāku kārtību, Operators par to rakstveidā paziņo Klientam. Šādā gadījumā Klientam Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" redakcija kļūst saistoša ar Operatora paziņojumā norādīto datumu.
1.8 Par Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" grozījumiem un papildinājumiem Līdzēji vienojas rakstveidā saskaņā ar Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 14. punktu.
1.9.Līdzēji ir tiesīgi jebkurā laikā vienpusēji grozīt Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" sadaļu "Līdzēju rekvizīti", izņemot Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 15.2. punktā minētajā gadījumā, nekavējoties informējot vienam otru.
1.10. Noslēdzot Līgumu, Klients apliecina, ka ir iepazinies ar Tehniskajām prasībām un ir izvērtējis Tehnisko prasību izstrādes laikā Operatora piedāvātos alternatīvos Pieslēguma tehniskos risinājumus, to izmaksas un ietekmi uz Elektrostacijas elektroapgādes drošumu, un piekrīt Pieslēguma ierīkošanai atbilstoši Tehniskajās prasībās norādītajam risinājumam. Klients apliecina, ka necels nekādas pretenzijas un prasības Operatoram atlīdzināt zaudējumus Elektrostacijas atslēgumu gadījumos.
Pieslēguma un Klienta Elektroietaišu ierīkošanas vispārīgā kārtība
2. Pieslēguma ierīkošana
2.1. Pieslēguma ierīkošanu organizē Operators.
2.2. Ja Līguma I daļā "Speciālie noteikumi" nav noteikts citādi, tad Pieslēguma ierīkošanu saskaņā ar Līgumu Operators uzsāk un nodrošina ar nosacījumu, ka Klients ir noslēdzis Līgumu un Operatora norādītajā termiņā ir pilnā apmērā samaksājis Līgumā noteikto Pieslēguma maksu.
2.3. Pieslēguma ierīkošanu veic saskaņā ar izstrādāto būvprojektu, ja Pieslēguma ierīkošanai tāds ir nepieciešams.
2.4. Ja trešās personas rada šķēršļus izstrādātā būvprojekta realizācijai, Operatoram ir tiesības vienpusēji atkāpties no Līguma, par to rakstveidā informējot Klientu Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 16.5. punktā noteiktajā kārtībā.
2.5. Klients uzņemas atbildību par trūkumiem un nepilnībām Klienta izstrādātajā būvprojektā, kas konstatētas, Operatoram veicot Līguma izpildi. Ja Klienta iesniegto būvprojektu nav iespējams realizēt, tad Klientam šie trūkumi un nepilnības ir jānovērš par saviem līdzekļiem Operatora noteiktajā termiņā. Ja šie trūkumi nav novērsti, Operatoram ir tiesības vienpusēji atkāpties no Līguma, par to rakstveidā informējot Klientu Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 16.5. punktā noteiktajā kārtībā.
2.6. Operators pēc Pieslēguma ierīkošanas rakstveidā informē Klientu par Pieslēguma ierīkošanas pabeigšanu. Pieslēguma ierīkošana (arī sagatavošana Elektrostacijas pieslēgšanai) uzskatāma par pabeigtu dienā, kad Operators par to rakstveidā paziņojis Klientam.
2.7. Līguma ietvaros Pieslēguma ierīkotāja izbūvētās Elektroietaises līdz Elektroietaišu piederības robežai kļūst par Operatora īpašumu. Operators nodrošina Elektroietaišu ekspluatāciju atbilstoši Normatīvo aktu, kas nosaka Elektroietaišu tehniskās ekspluatācijas un drošības tehnikas noteikumus, prasībām.
2.8. Klientam ir pienākums veikt priekšdarbus Pieslēguma ierīkošanai, kas minēti Tehniskajās prasībās un/vai vienošanās par Pieslēguma procesa īstenošanas nosacījumiem, un/vai izstrādātajā būvprojektā (piemēram, žoga pārvietošana, citu inženierkomunikāciju izbūve, zemes planēšanas darbi, bez kuriem nav iespējama Līguma izpilde), ja Līdzēji nevienojas citādi. Operators ir tiesīgs rakstveidā noteikt termiņu priekšdarbu veikšanai Pieslēguma ierīkošanai.
3. Klienta Elektroietaišu ierīkošana un sagatavošana sprieguma saņemšanai un Klienta ierīkoto elektroietaišu pieslēgšana
3.1. Klients Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" 3.2. punktā noteiktajā termiņā patstāvīgi organizē un apmaksā savu Elektroietaišu ierīkošanu un sagatavošanu sprieguma saņemšanai no Elektroietaišu piederības robežas līdz savām Elektroiekārtām ciktāl tas ir tehniski iespējams pirms Elektrostacijas pieslēgšanas sistēmai, tajā skaitā, bet ne tikai savā darbībā ievērojot Normatīvos aktus, kas reglamentē Klienta Elektroiekārtu būvniecības procesu.
3.2. Ja Pieslēguma nodrošināšanai nav nepieciešama jaunu Operatora Elektroietaišu izbūve vai esošo Elektroietaišu pārbūve Elektroietaišu piederības robežas Operatora pusē, tad Klients, parakstot Līgumu apliecina, ka Klienta Elektroietaises Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" 3.2. punktā noteiktajā termiņā būs gatavas sprieguma saņemšanai ciktāl tas ir tehniski iespējams pirms Elektrostacijas pieslēgšanas Sadales sistēmai.
3.3. Ja Pieslēguma nodrošināšanai ir nepieciešama jaunu Operatora Elektroietaišu izbūve vai esošo Elektroietaišu pārbūve Elektroietaišu piederības robežas Operatora pusē, Klients Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" 3.2. punktā noteiktajā termiņā Klientu portālā apliecina vai iesniedz rakstisku apliecinājumu par savu Elektroietaišu gatavību sprieguma saņemšanai ciktāl tas ir tehniski iespējams pirms Elektrostacijas pieslēgšanas Sadales sistēmai.
3.4. Operators pieslēdz Klienta Elektroietaises Sadales sistēmai 10 (desmit) kalendāro dienu laikā no dienas, kad ir ierīkots pieslēgums un Klients ir apliecinājis savu Elektroietaišu gatavību sprieguma saņemšanai ciktāl tas ir tehniski iespējams pirms Elektrostacijas pieslēgšanas Sadales sistēmai, ja Līdzēji nevienojas citādi.
3.5. Ja Klients Līgumā noteiktajā kārtībā un termiņā nav apliecinājis savu Elektroietaišu gatavību sprieguma saņemšanai, vai ir apliecinājis, bet faktiski nav veicis savu Elektroietaišu sagatavošanu sprieguma saņemšanai ciktāl tas ir tehniski iespējams pirms Elektrostacijas pieslēgšanas Sadales sistēmai, līdz ar ko Operators nevar pieslēgt Klienta Elektroietaises Sadales sistēmai, un Līdzēji nav vienojušies par Līguma termiņa pagarināšanu vai nav vienojušies par Sadales sistēmas pakalpojumu izmantošanas nosacījumiem līdz Klienta Elektroietaišu sagatavošanai sprieguma saņemšanai, ciktāl tas ir tehniski iespējams pirms Elektrostacijas pieslēgšanas Sadales sistēmai, Operators ir tiesīgs izbeigt Līgumu atbilstoši Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 16.5 punktam. Ja Līgums tiek izbeigts, Pieslēguma ierīkošanai Klientam jāiesniedz jauns Pieteikums, kā arī jānoslēdz jauns pieslēguma līgums, kurā tiks noteikta Pieslēguma maksa, savukārt, Operatoram ir tiesības izmantot ierīkotajam Pieslēgumam rezervēto jaudu citu Sadales sistēmas Klientu Pieslēgumu ierīkošanai (Elektroietaišu pieslēgšanai).
3.6. Līdzēji 30 (trīsdesmit) kalendāro dienu laikā no Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 3.4. punkta izpildes noslēdz Sistēmas pakalpojumu līgumu vai izdara grozījumus noslēgtajā Sistēmas pakalpojumu līgumā, ja Pieslēguma ierīkošanas/ sistēmas sagatavošanas ietvaros tika mainīti Pieslēguma tehniskie parametri, ietverot tajā nosacījumus attiecībā uz sistēmas pakalpojumu un citu pakalpojumu nodrošināšanu līdz Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtībā noteikto nosacījumu izpildei. Klientam ir pienākums pēc Sistēmas pakalpojumu līguma noslēgšanas vai grozījumu izdarīšanas noslēgtajā Sistēmas pakalpojumu līgumā veikt norēķinus par Operatora sniegtajiem Sadales sistēmas pakalpojumiem saskaņā ar Operatora Sadales sistēmas pakalpojumu diferencētajiem tarifiem un citiem Operatora sniegtiem pakalpojumiem atbilstoši Sistēmas pakalpojumu līgumā noteiktajai kārtībai un termiņiem.
3.7. Ja Klientam pirms Līguma noslēgšanas Objektā ir bijuši pieslēgumi Operatora Elektroietaisēm un Līguma ietvaros izbūvētas jaunas Elektroietaises, kā arī paredzēta esošo (iepriekš izbūvēto) Elektroietaišu demontāža, tad Operators 30 (trīsdesmit) kalendāro dienu laikā, kad Klients Klientu portālā apliecinājis Elektroietaišu ierīkošanu un gatavību sprieguma saņemšanai vai iesniedzis Operatoram rakstisku apliecinājumu par elektroietaišu ierīkošanu un gatavību sprieguma saņemšanai ciktāl tas ir tehniski iespējams pirms Elektrostacijas pieslēgšanas Sadales sistēmai, veic pieprasītās slodzes pārslēgšanu uz jaunizbūvētajām Elektroietaisēm, ja Līdzēji nevienojas citādi. Pēc pārslēgšanas Operators ir tiesīgs bez iepriekšēja brīdinājuma atslēgt esošos (iepriekš izbūvētos) ievadus no Operatora Elektroietaisēm.
4. Elektroenerģijas piegādātāja izvēle
4.1. Klientam pēc Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 3.6. punkta izpildes ir pienākums nekavējoties noslēgt līgumu ar Klienta izvēlētu elektroenerģijas tirgotāju par elektroenerģijas piegādi Objektam. Šajā punktā noteiktais nav attiecināms, ja Klientam ir spēkā esošs elektroenerģijas tirdzniecības līgums par elektroenerģijas piegādi Objektā.
4.2. Ja Klients nav noslēdzis elektroenerģijas tirdzniecības līgumu ar elektroenerģijas tirgotāju par elektroenerģijas piegādi Objektam, Klientam ir pienākums norēķināties par elektroenerģiju un saņemtajiem sistēmas pakalpojumiem ar Operatora izraudzīto elektroenerģijas tirgotāju Pēdējās garantētās piegādes ietvaros.
4.3. Pēdējo garantēto piegādi elektroenerģijas lietošanai Klientam nodrošina normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izraudzīts elektroenerģijas tirgotājs. Aktuālā informācija par Pēdējās garantētās piegādes tirgotāju ir norādīta Operatora mājaslapā.
Klienta elektrostacijas pieslēgšanas vispārīgā kārtība
5. Klienta Elektrostacijas ierīkošana, pārbaude un pieslēgšana
5.1. Klientam Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtības nosacījumu izpildi atļauts uzsākt tikai pēc Klienta Elektroietaišu pieslēgšanas Sadales sistēmai un sprieguma saņemšanas līdz Elektroietaišu piederības robežai, ja vien Līdzēji nevienojas citādi.
5.2. Klients Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" 4.2. punktā noteiktajā termiņā par saviem līdzekļiem:
5.2.1. nodrošina Elektrostacijas ierīkošanu atbilstoši Tehniskajām prasībām un Normatīvo aktu prasībām;
5.2.2. rakstveidā informē Operatoru par gatavību uzsākt Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtībā paredzēto nosacījumu izpildi, Tehniskās informācijas portālā iesniedzot Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtībā noteiktos dokumentus un informāciju;
5.2.3. nodrošina Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtībā noteikto nosacījumu izpildi (t.sk., bet ne tikai Elektroenerģijas kvalitātes mērījumu, atbilstības testu, atbilstības simulāciju veikšanu, ja tādi nepieciešami).
5.3. Operators pieslēdz Elektrostaciju Sadales sistēmai un izsniedz Atļauju, ja Klients ir sekmīgi izpildījis Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtības nosacījumus Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" 4.2. punktā noteiktajā termiņā.
5.4. Ja Operators Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtības noteikto prasību īstenošanas laikā konstatē neatbilstības, Klients nevar pieprasīt Operatoram pieslēgt Elektrostaciju Sadales sistēmai, kā arī Klients nevar celt pretenzijas pret Operatoru par Elektrostacijas pieslēgšanas termiņa kavēšanu un/vai pieprasīt segt jebkāda veida zaudējumus, kas radušies vai varētu rasties Klientam.
5.5. Elektrostacija pieslēdzama paralēlam darbam ar Sadales sistēmu, izmantojot tikai atbilstoši sagatavotu Pieslēgumu un tikai pēc Operatora Atļaujas vai Pārbaudes laika atļaujas saņemšanas.
5.6. Līdzēji 30 (trīsdesmit) kalendāro dienu laikā pēc Pārbaudes laika atļaujas (ja tāda nepieciešama) vai Atļaujas izsniegšanas vienojas par grozījumiem Sistēmas pakalpojumu līgumā, ietverot arī nosacījumus attiecībā uz Elektrostacijas darbību, ja Līguma izpildes laikā tiek konstatēts, ka kopš Sistēmas pakalpojumu līguma noslēgšanas vai grozījumu izdarīšanas noslēgtajā Sistēmas pakalpojumu līgumā atbilstoši Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 3.6. punktam ir mainījušies Pieslēguma vai Elektrostacijas tehniskie parametri. Izmaiņas Sistēmas pakalpojumu līgumā stājas spēkā ar paziņošanas dienu atbilstoši Sistēmas pakalpojumu līgumā noteiktajai kārtībai. Klientam ir pienākums pēc grozījumu izdarīšanas noslēgtajā Sistēmas pakalpojumu līgumā veikt norēķinus par Operatora sniegtajiem Sadales sistēmas pakalpojumiem saskaņā ar Operatora Sadales sistēmas pakalpojumu diferencētajiem tarifiem un citiem Operatora sniegtiem pakalpojumiem atbilstoši Sistēmas pakalpojumu līgumā noteiktajai kārtībai un termiņiem.
5.7. Līdzēji pēc Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 5.2.2. punkta izpildes noslēdz Nolikumu par savstarpējām operatīvajām attiecībām, ja pie Sadales sistēmas plānots pieslēgt Elektrostaciju ar Pieslēgumā kopējo plānoto elektrostacijas ģenerējošo iekārtu uzstādīto jaudu sākot no 500 kilovatiem (kW) vai, ja tas ir noteikts Tehniskajās prasībās. Nolikums par savstarpējām operatīvajām attiecībām noslēdzams pirms Pārbaudes laika atļaujas (ja tāda nepieciešama) vai Atļaujas izsniegšanas.
5.8. Ja faktiski ir ierīkota elektrostacija ar mazāku Pieslēgumā kopējo plānoto elektrostacijas ģenerējošo iekārtu uzstādīto jaudu un/vai Maksimālo pieļaujamo eksporta jaudu kā noteikts I daļas "Speciālie noteikumi" 1.4. punktā, Līguma grozījumi netiek veikti un aktuālie dati tiek atrādīti Atļaujā. Pieslēguma maksa netiek mainīta un pārrēķināta.
5.9. Par Klienta ierīkoto Elektroietaišu, tajā skaitā Elektrostacijas un ar to saistīto aizsardzības, televadības, kontroles un pārveidotājiekārtu, ierīkošanu, apkalpošanu un uzturēšanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām atbild Klients. Klients uzņemas pilnu atbildību par savu Elektroietaišu izbūves drošību un drošumu, kā arī par traucējumiem Operatora Elektrotīklā, kas radušies Klienta ierīkoto Elektroietaišu vai izmantoto Elektroiekārtu tehniskā stāvokļa dēļ. Šajā punktā noteiktajā gadījumā Klientam ir pienākums segt visus zaudējumus, kas radušies Operatoram vai trešajai personai, Klienta darbības vai bezdarbības dēļ.
5.10. Ja Operators konstatē Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 5.5. vai 5.9. punkta pārkāpumu, Operators par to rakstveidā informē Klientu, nosakot termiņu pārkāpuma novēršanai. Ja Klients nenovērš pārkāpumu Operatora noteiktajā termiņā vai citā ar Operatoru saskaņotā termiņā, Operatoram ir tiesības atslēgt Elektroietaisi, tajā skaitā Elektrostaciju, no Elektrotīkla vai pilnībā vai daļēji pārtraukt elektroapgādi Objektā, ja Operatoram nav iespējas atslēgt tikai Elektroietaisi.
5.11. Ja Elektrostacija tiek ierīkota Objektā, kurā paralēlam darbam ar Sadales sistēmu pieslēgts mikroģenerators, ar dienu, kad Operators izsniegs Pārbaudes laika atļauju (ja tāda nepieciešama) vai Atļauju, Objektam tiek izbeigta neto uzskaites sistēmas piemērošana un spēku zaudē Operatora izsniegtā atļauja mikroģeneratora pieslēgšanai paralēlam darbam ar Sadales sistēmu. Pieslēgtais mikroģenerators (ja nav paredzēts demontēt to) tiks uzskatīts kā Elektrostacijas sastāvdaļa.
6. Elektroenerģijas iepircēja izvēle
6.1. Klientam pēc Operatora izsniegtas Pārbaudes laika atļaujas (ja tāda nepieciešama) vai Atļaujas saņemšanas ir pienākums nekavējoties vienoties par elektroenerģijas tirdzniecības nosacījumiem un noslēgt elektroenerģijas tirdzniecības līgumu par Elektrostacijā saražotās un Sadales sistēmā nodotās elektroenerģijas iepirkšanu ar brīvi izvēlētu elektroenerģijas tirgotāju.
6.2. Elektroenerģiju, kas tiks saražota un nodota Sadales sistēmā periodā, kamēr nav spēkā vienošanās ar elektroenerģijas tirgotāju (elektroenerģijas iepircēju), tajā skaitā pirms Pārbaudes laika atļaujas (ja tāda nepieciešama) vai Atļaujas saņemšanas, Operators ir tiesīgs pēc saviem ieskatiem bez atlīdzības izmantot Sadales sistēmas darbības nodrošināšanai. Šādā gadījumā Klientam nav tiesību pieprasīt Operatoram segt jebkāda veida zaudējumus un izdevumus.
Identifikācija un dokumenti
7. Klienta identifikācija
7.1. Operators identificē Klientu pirms Līguma vai katru atsevišķu tā grozījumu noslēgšanas un aktu parakstīšanas, kā arī pēc dokumentu, piemēram, iesniegumu, apliecinājumu, kas iesniegti Līguma darbības laikā, saņemšanas.
7.2. Klientam vai tā pārstāvim ir jāuzrāda un/vai jāiesniedz dokumenti vai informācija, kas saskaņā ar Operatora norādēm tam ir nepieciešami Klienta identificēšanai.
7.3. Operators ir tiesīgs veikt esošo Klientu attālināto identifikāciju:
7.3.1. pa telefonu, ja Klients, piezvanot Operatoram, pēc tā aicinājuma sniedz noteiktu informāciju, kas ļauj paļauties uz Klienta identitāti;
7.3.2. elektroniski, Klientam apliecinot savu identitāti ar drošu elektronisko parakstu;
7.3.3. Klientu portālā vai Tehniskās informācijas portālā, ja Klients autentificējas ar eID karti, kredītiestādes internetbankas autentifikācijas līdzekli (tajā skaitā Smart-ID) vai, ja Klients ir juridiska persona, ar lietotājvārdu un paroli.
8. Pārstāvība un pilnvaras
8.1. Līdzēji apliecina, ka tiem ir attiecīgās pilnvaras, lai slēgtu Līgumu un uzņemtos tajā noteiktās tiesības un pienākumus, kā arī iespējas veikt Līgumā noteikto pienākumu un saistību izpildi.
8.2. Operatoram nav pienākuma pārbaudīt Klienta pārstāvju pilnvarojuma spēkā esamību vai reģistrāciju arī gadījumos, kad normatīvie akti paredz īpašu pilnvarojuma reģistrāciju. Klienta iesniegtie pilnvarojuma dokumenti ir uzskatāmi par spēkā esošiem līdz brīdim, kad Operators ir saņēmis rakstveida paziņojumu no Klienta vai pilnvarnieka par pilnvarojuma grozījumiem vai atsaukumu neatkarīgi no grozījumiem Komercreģistrā vai jebkuros citos publiskos reģistros. Visi un jebkādi grozījumi Operatoram iesniegtajos pilnvaras apliecinošajos dokumentos Līguma izpildē ir saistoši ar brīdi, kad Operators ir saņēmis šos grozījumus apliecinošus dokumentus.
8.3. Klientam ir pienākums paziņot Operatoram par pilnvarojuma atsaukšanu arī tajos gadījumos, kad pilnvarojuma atsaukumu ir publicējis Latvijas Republikas oficiālais izdevējs.
8.4. Operatoram ir tiesības pilnā apmērā paļauties uz to, ka jebkura Klienta veikta darbība Klientu portālā vai Tehniskās informācijas portālā saskaņā ar šo portālu lietošanas noteikumiem, kas ir publicēti portālos un/ vai Operatora mājaslapā, ir uzskatāma par Klienta vārdā un interesēs veiktu un Klientam saistošu darbību, ja šīs darbības Klienta vārdā ir veicis Operatora identificēts attiecīgā portāla lietotājs.
8.5. Klients, parakstot Līgumu, apliecina, ka Klientam ir tiesisks pamats uzņemties Līguma saistības (Klients ir Objekta īpašnieks / Sadales sistēmas lietotājs Objektā un/vai Līgumā paredzētās darbības ir saskaņotas ar Objekta īpašnieku/-iem un Sadales sistēmas lietotāju, ar kuru ir / tiks noslēgts līgums par sadales sistēmas pakalpojumu saņemšanu objektā, vai to pilnvarotajām personām). Operatoram Līguma ietvaros ir tiesības jebkurā brīdī pieprasīt un Klientam pēc Operatora pirmā pieprasījuma ir pienākums iesniegt Operatoram dokumentus, kas apliecina šajā punktā minēto Klienta apliecinājumu (pēc nepieciešamības uzrādot šo dokumentu oriģinālus pēc Operatora pieprasījuma). Līguma darbības laikā Klientam ir pienākums sniegt Operatoram rakstveida informāciju par izmaiņām šajā punktā minētajā Klienta apliecinājumā nekavējoties, bet ne vēlāk kā 7 (septiņu) kalendāro dienu laikā no attiecīgo izmaiņu rašanās brīža. Ja Operators konstatē, ka Klientam nav tiesisks pamats uzņemties Līguma saistības vai Klients atsakās iesniegt dokumentus, Operatoram ir tiesības uzskatīt, ka Klientam nav tiesiska pamata uzņemties Līguma saistības un ir pienākums segt visus zaudējumus Operatoram un trešajām personām. Šajā gadījumā Operators ir tiesīgs izbeigt Līgumu atbilstoši Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 16.5 punktam.
9. Prasības dokumentiem un parakstiem
9.1. Operators pieņem dokumentus latviešu valodā, ja vien Līdzēji nav vienojušies citādi.
9.2. Operators ir tiesīgs uzskatīt, ka dokuments, ko Klients ir iesniedzis, ir autentisks, spēkā esošs un tam ir juridisks spēks. Dokumenta juridiskais spēks nodrošina Līdzējiem iespēju izmantot attiecīgo dokumentu tiesību īstenošanai vai likumisko interešu aizstāvībai. Dokuments, kuram nav juridiska spēka, citām organizācijām un fiziskajām personām nav saistošs, bet ir saistošs šī dokumenta autoram.
9.3. Klienta pienākums Līguma darbības laikā ir sniegt Operatoram rakstveida informāciju par izmaiņām iesniegto dokumentu saturā nekavējoties, bet ne vēlāk kā 7 (septiņu) kalendāro dienu laikā no attiecīgo izmaiņu rašanās brīža, kā arī pēc Operatora pieprasījuma nekavējoties uzrādīt dokumentu oriģinālus.
9.4. Ja Klients nav rakstveidā informējis Operatoru par izmaiņām dokumentu, tajā skaitā īpašumtiesību apliecinošo dokumentu, saturā, Operatoram ir tiesības vienpusēji atkāpties no Līguma, par to rakstiski informējot Klientu, kā arī ir tiesības piedzīt no Klienta visus šādas maldināšanas dēļ radušos zaudējumus.
9.5. Operators nesedz izdevumus, kas saistīti ar dokumentu noformēšanu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām dokumentu noformēšanas prasībām.
9.6. Līdzēji vienojas, ka Līgums vai cits dokuments Līguma ietvaros ir atbilstoši parakstīts, ja:
9.6.1. Līgums un tā grozījumi noslēgti, izmantojot Klientu portālu kā Līdzēju interesēm atbilstošu distances saziņas līdzekli, vai citi dokumenti Līguma ietvaros tiek iesniegti Klientu portālā vai Tehniskās informācijas portālā;
9.6.2. Līdzēji, pašrocīgi parakstoties dokumentā, norāda ziņas, kas ļauj nepārprotami identificēt dokumenta faktisko parakstītāju. Ja Līgums vai tā grozījumi tiek noslēgti, pašrocīgi parakstoties, vienu no parakstītajiem Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" vai Līguma grozījumu/vienošanās eksemplāriem Klients nekavējoties nodod Operatoram;
9.6.3. dokuments ir parakstīts ar drošu elektronisko parakstu un satur laika zīmogu;
9.6.4. Operatoram ir tiesības vienpusēji noteikt, kurus no paraksta veidiem tas akceptē attiecībā uz Līguma grozījumiem vai dokumentiem, piemēram, iesniegumiem, apliecinājumiem, kas tiek parakstīti Līguma darbības laikā.
9.7. Operators nav atbildīgs par Klienta pieļautajām kļūdām, neprecizitātēm un citām nepilnībām, kas radušās, nepilnīgi vai kļūdaini aizpildot jebkura veida dokumentus.
Konfidencialitāte un datu apstrāde
10. Konfidenciāla informācija
10.1.Konfidenciāla informācija ir Līguma un citu ar Līgumu saistītu dokumentu saturs, informācija, kas iegūta Līguma izpildes laikā, kā arī jebkura tehniskā, komerciālā un cita informācija par otru Līdzēju un tā darbību, tajā skaitā personas dati.
10.2. Līdzēji apņemas veikt drošības pasākumus konfidenciālas informācijas aizsardzībai un neizpaust to trešajām personām, izņemot, ja kādam no Līdzējiem informācija ir jāsniedz tiesībsargājošām, kontroles vai citām iestādēm/institūcijām saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem.
10.3. Līdzēji apņemas bez nepieciešamības neradīt konfidenciālas informācijas atvasinājumus, kā arī apņemas neuzglabāt konfidenciālo informāciju trešajām personām pieejamās telpās, datu nesējos, informācijas sistēmās.
10.4. Par neatļautu konfidenciālas informācijas izpaušanas gadījumu Klients nekavējoties informē Operatoru, autentificējoties Klientu portālā un aizpildot brīvas formas iesniegumu, savukārt Operators šādā gadījumā rakstiski informē Klientu, izmantojot e-pastu vai adresi, ja e-pasts nav norādīts.
10.5. Katrs no Līdzējiem ir atbildīgs par Līgumā noteikto konfidencialitātes informācijas aizsardzības noteikumu ievērošanu, kā arī ir tiesīgs prasīt otram Līdzējam kompensēt konfidencialitātes informācijas aizsardzības pārkāpuma rezultātā radītos materiālos zaudējumus un izdevumus.
10.6. Konfidencialitātes informācijai nav laika ierobežojuma un uz tiem neattiecas Līguma beigu termiņš.
11. Klienta personas datu apstrāde
11.1. Operators kā personas datu pārzinis primāri apstrādā Līguma I daļā "Speciālie noteikumi" norādītos Klienta personas datus nolūkā izpildīt Līgumā noteiktās saistības, sniegt Klientam kvalitatīvu pakalpojumu un nodrošināt prasījumu tiesību realizāciju. Informācija par pārējo Operatora veicamo Klienta personas datu apstrādi ir sniegta Operatora mājaslapā "Sadales tīkls klientu datu apstrādes principi".
11.2. Operatoram ir tiesības grozīt "Sadales tīkls klientu datu apstrādes principi" atbilstoši "Sadales tīkls klientu datu apstrādes principi" noteiktajiem termiņiem.
11.3. Klients Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 18. punktā noteiktajā kārtībā ir tiesīgs realizēt savas tiesības piekļūt un labot savus personas datus.
11.4. Ja Klients atsaka Operatoram noteiktas informācijas sniegšanu vai pieprasa Klienta personas datu apstrādes pārtraukšanu, dzēšanu un/vai ierobežošanu, un šāda apstrāde, informācija un Klienta personas dati ir būtiski Līguma izpildei, Operators var atteikt sadarbības turpināšanu ar Klientu, pamatojot to ar Līguma saistību izpildes ierobežošanas vai neiespējamības iemesliem.
11.5. Operators ir tiesīgs nodot Klienta personas datus trešajām personām, ja šīm personām ir tiesiskais pamats personas datu iegūšanai no Operatora.
11.6. Operators uzglabā Klienta personas datus Līguma darbības laikā un termiņā pēc Līguma saistību abpusējas izpildes, kas ir nepieciešams, lai īstenotu Operatora leģitīmās interesēs, piemēram, prasījumu tiesības.
Pieslēguma maksa
12. Rēķinu apmaksa
12.1. Pieslēguma maksas samaksa tiek veikta saskaņā ar Operatora izrakstītu Rēķinu. Rēķins tiek sagatavots elektroniski un ir derīgs bez paraksta.
12.2. Kopā ar Līgumu Operators nodod Klientam avansa Rēķinu priekšapmaksas veikšanai par Pieslēguma maksu, bet pēc paziņojuma par Pieslēguma ierīkošanu un Elektrostacijas pieslēgšanu nodod Rēķinu, kurā atspoguļots veiktais/-ie avansa maksājums/-i un galīgā apmaksas summa.
12.3. Rēķina apmaksas termiņš ir norādīts Rēķinā. Par Rēķinā norādītās summas apmaksas dienu tiek uzskatīta diena, kad naudas līdzekļi ir saņemti Rēķinā norādītajā Operatora norēķinu kontā kredītiestādē.
12.4. Rēķinā apmaksas summa norādīta kopā ar pievienotās vērtības nodokli (PVN), kas tiek aprēķināts saskaņā ar Rēķina izrakstīšanas dienā normatīvos aktos noteikto un spēkā esošo likmi.
12.5. Ja Maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu Klients ir nodrošinājis, iemaksājot Operatora kontā depozīta maksājumu Operatora noteiktās Maksas par sistēmas jaudas rezervēšanu apmērā, Operators maksu izmanto Pieslēguma maksas segšanai. Atlikusī Maksas par sistēmas jaudas rezervēšanas summa, kas pārsniedz Pieslēguma maksu (ja tāda ir), 5 (piecu) darba dienu laikā pēc Līguma noslēgšanas tiek pārskaitīta uz kontu, no kura Maksa par sistēmas jaudas rezervēšanu tika ieskaitīta Operatora kontā, ja vien Līdzēji nav vienojušies citādi. Ja iemaksātā depozīta Maksa par sistēmas jaudas rezervēšanu ir mazāka par Līgumā noteikto Pieslēguma maksu, Operators saskaņā ar Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 12.2. punktu nosūta Klientam Rēķinu par papildus piemaksājamo Pieslēguma maksas daļu.
12.6. Ja Maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu Klients ir nodrošinājis, iesniedzot finanšu pakalpojuma sniedzēja izsniegtu garantiju, iesniegtā finanšu pakalpojumu sniedzēja garantija tiek atbrīvota 5 (piecu) darba dienu laikā pēc Līguma noslēgšanas. Papildus Operators nosūta Rēķinu par Pieslēguma maksas apmaksu.
Līguma noslēgšana, grozīšana, apturēšana un izbeigšana
13. Līguma noslēgšana un spēkā stāšanās
13.1. Līgums stājas spēkā dienā, kad to atbilstoši Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 9.6. punktam parakstījuši abi Līdzēji. Ja Līgums tiek parakstīts ar drošu elektronisko parakstu, tad Līguma parakstīšanas datums ir pēdējā pievienotā droša elektroniskā paraksta un tā laika zīmoga datums.
13.2. Ja Klients nav veicis Pieslēguma maksas samaksu Rēķinā noteiktajā apmērā un termiņā, Operatoram ir tiesības anulēt Klienta pieteikumu, Tehniskās prasības un Līgumu, vienlaikus izbeidzot uzsāktos Pieslēguma ierīkošanas darbus. Par šajā punktā noteikto tiesību izmantošanu Operators rakstveidā brīdina Klientu vismaz 10 (desmit) kalendārās dienas iepriekš.
13.3. Ja Operators ir anulējis Klienta pieteikumu, Tehniskās prasības un Līgumu saskaņā ar Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 13.2. punktu, bet Klients tomēr vēlas ierīkot Pieslēgumu, Klients iesniedz Operatoram jaunu pieteikumu, ja vien Operators un Klients nevienojas citādi.
14. Līguma grozījumi
14.1. Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" grozījumi un papildinājumi noformējami rakstveidā, tos paraksta Līdzēji Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 9.6. punktā noteiktajā kārtībā. Minētie grozījumi vai papildinājumi kļūst par Līguma neatņemamu sastāvdaļu.
14.2. Ja pēc Līguma noslēgšanas Klients maina pieteikuma nosacījumus vai papildina, noslēdzams jauns Līgums vai izdarāmi rakstiski grozījumi noslēgtajā Līgumā.
14.3. Līguma grozījumi netiek sagatavoti Līgumā noteiktajos gadījumos vai, ja Līdzēji informē par savas adreses, e-pasta adreses, tālruņa numura un citu rekvizītu maiņu, izņemot Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 15.2. punktā minētajā gadījumā.
15. Līguma darbības apturēšana
15.1. Līguma darbība var tikt apturēta un Līguma I daļā "Speciālie noteikumi" norādītais Pieslēguma ierīkošanas termiņš var tikt automātiski pagarināts, tas ir, Pieslēguma ierīkošanas termiņš var tikt pārcelts uz citu datumu, ja darbu izpilde tiek apgrūtināta vai padarīta uz laiku neiespējama viena (vai vairāku) zemāk uzskaitīto iemeslu dēļ:
15.1.1. Līguma izpildes laikā tiek konstatēti trūkumi un nepilnības Klienta izstrādātajā būvprojektā. Operators par to rakstveidā informē Klientu, aicina tos novērst noteiktajā termiņā un aptur Pieslēguma ierīkošanu līdz dienai, kamēr Klients nodod Operatoram precizētu izstrādātu būvprojektu Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 18.4. punktā noteiktajā kārtībā;
15.1.2. Līguma izpildes laikā tiek konstatēts, ka Klients nav veicis priekšdarbus Pieslēguma ierīkošanai, kas minēti Tehniskajās prasībās un/vai vienošanās par Pieslēguma procesa īstenošanas nosacījumiem, un/vai izstrādātajā būvprojektā (piemēram, žoga pārvietošana, citu inženierkomunikāciju izbūve, zemes planēšanas darbi, bez kuriem nav iespējama Līguma izpilde). Operators par konstatēto rakstveidā informē Klientu, aicina veikt darbus Operatora noteiktajā termiņā un aptur Pieslēguma ierīkošanu līdz dienai, kamēr ir pabeigti priekšdarbi un Klients nodevis Operatoram dokumentus, kas to apstiprina, Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 18.4. punktā noteiktajā kārtībā, bet ne ilgāk kā līdz Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 16.3.13. punktā noteiktajam termiņam;
15.1.3. ir iestājušies Pieslēguma tehnoloģiski pareizai ierīkošanai neatbilstoši apstākļi, kas ilgst nepārtraukti vairāk par 5 (piecām) kalendārām dienām. Līdzējs, kurš atsaucas uz šiem apstākļiem, nekavējoties par tiem rakstveidā paziņo otram Līdzējam, norādot to iestāšanās laiku un iespējamo izbeigšanos ne vēlāk kā 5 (piecu) kalendāro dienu laikā, skaitot no dienas, kurā šie apstākļi iestājušies;
15.1.4. pašvaldība, kuras teritorijā ir paredzēta Pieslēguma ierīkošana, ir izdevusi saistošos noteikumus, kas sezonāli ierobežo zemes rakšanas darbu veikšanu. Operators par to rakstveidā informē Klientu un aptur Pieslēguma ierīkošanu līdz dienai, kad ir atļauta zemes rakšanas darbu veikšana.
15.2. Ja pēc Līguma noslēgšanas notiek Objekta īpašnieka maiņa, par īpašnieka maiņu Klients rakstiski paziņo Operatoram, iesniedzot visus ar Objekta īpašuma tiesību maiņu saistītos dokumentus (piemēram, Normatīvajos aktos noteiktās atbildīgās iestādes lēmumu par izsniegtās atļaujas jaunu elektroenerģijas ražošanas jaudu ieviešanai vai ražošanas jaudu palielināšanai un atjaunošanai adresāta aizstāšanu, tas ir, Klienta maiņu Objektā, ar Objekta īpašuma tiesību (arī lietojuma tiesību) maiņu saistītos dokumentus utt.). Objekta īpašnieka maiņas gadījumā Līguma izpilde nekavējoties tiek apturēta līdz Līguma saistību pārjaunošanai starp jauno Objekta īpašnieku un Operatoru, ja to pieļauj Normatīvo aktu regulējums. Šajā gadījumā jaunajam Klientam ir saistošas visas darbības, kas veiktas Pieslēguma ierīkošanas procesā līdz tiesību un saistību pārjaunošanas dienai. Pārjaunojuma gadījumā var tikt piemērota Operatora noteikta maksa (Operatora pamatotās izmaksas) par Līguma saistību pārjaunošanu saskaņā ar Operatora mājaslapā publicēto Cenrādi (ja tāda ir noteikta). Ja Klients ir nodrošinājis Maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu kā depozītu Operatora kontā un tā vēl nav izmantota Pieslēguma maksas segšanai, Operatoram ir tiesības uzskatīt, ka jaunais Objekta īpašnieks un Klients ir vienojušies par savstarpējiem norēķiniem, un Maksu par sistēmas jaudas rezervēšanas uzskatīt par nodrošinātu arī jaunajam Objekta īpašniekam, ja Klients vai jaunais Objekta īpašnieks neinformē Operatoru par citu kārtību. Ja Klienta saistību un tiesību pārjaunošana Objekta īpašuma tiesību maiņas gadījumā nav iespējama, Pieslēguma ierīkošanas process tiek pārtraukts un Līgums tiek izbeigts ar dienu, kad Klientam zudušas īpašuma tiesības uz Objektu, vienlaikus anulējot Tehniskās prasības. Šajā gadījumā Operatoram ir tiesības ieturēt Klienta samaksāto Pieslēguma maksu vismaz tādā apmērā, lai nodrošinātu Operatora uzņemto un ar Pieslēguma ierīkošanu saistīto saistību izpildi. Ja šajā punktā minēto Klienta saistību un tiesību pārjaunošanu nav bijis iespējams nodrošināt Klienta apzinātas rīcības rezultātā, Operators ietur Klienta samaksāto Pieslēguma maksu pilnā apmērā.
16. Līguma izbeigšana
16.1. Līgums var tikt izbeigts, Līdzējiem savstarpēji rakstveidā vienojoties, vai arī Līgumā noteiktajā kārtībā.
16.2. Līguma darbība tiek izbeigta:
16.2.1. kad izpildītas tajā paredzētās saistības vai kāds no Līdzējiem Līgumā noteiktajā kārtībā ir atkāpies no Līguma izpildes;
16.2.2. ja pēc Līguma noslēgšanas notiek Objekta īpašnieka maiņa un nav iespējama no Līguma izrietošo saistību pārjaunošana;
16.2.3. ja Operators ir uzsācis Pieslēguma ierīkošanu, un Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 19. punktā minētie apstākļi turpinās ilgāk par 1 (vienu) mēnesi, un Līdzēji nav vienojušies par jaunu Līguma izpildes termiņu, tad Līgums tiek uzskatīts par izbeigtu, nepieslēdzot Klienta Elektroietaises (tajā skaitā Elektrostaciju) Sadales sistēmai.
16.3. Operatoram ir tiesības vienpusēji izbeigt Līgumu:
16.3.1. ja Klients maldinājis Operatoru par tiesisko pamatu Līguma noslēgšanai un izpildei (piemēram, īpašumtiesību apliecinošiem dokumentiem vai saskaņojuma esamību);
16.3.2. ja Klients Rēķinā noteiktajā termiņā neveic Pieslēguma maksas samaksu. Līgums tiek uzskatīts par izbeigtu ar nākamo darba dienu. Gadījumā, ja Operators ir uzsācis Pieslēguma ierīkošanu, Klientam ir pienākums samaksāt Pieslēguma maksu;
16.3.3. ja Klienti, kam Pieslēguma ierīkošana notiek kopējā izstrādātā būvprojekta ietvaros (tiek ierīkots kopējais Pieslēgums vairāku Klientu vajadzībām), nav veikuši Līgumā noteiktās Pieslēguma maksas kopējās summas samaksu Līgumā noteiktā apmērā un termiņā;
16.3.4. ja Operators konstatē trūkumus izstrādātajā būvprojektā, kas palielina Pieslēguma ierīkošanas apjomu un rada papildus izmaksas, un Līdzēji nav vienojušies par izmaiņām Līgumā;
16.3.5. ja Operatora noteiktajā termiņā nav novērsti trūkumi un nepilnības Operatoram iesniegtajā izstrādātajā būvprojektā, kas konstatētas, veicot Līguma izpildi;
16.3.6. ja Klients vai trešās personas rada šķēršļus Pieslēguma ierīkošanai, izstrādātā būvprojekta realizācijai, Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtībā noteikto nosacījumu izpildei;
16.3.7. Ja Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 15.1.1. un 15.1.2. punktā minētie darbi, nepilnības un trūkumi, kā arī šķēršļi nav novērsti noteiktajā termiņā, ja vien Līdzēji nevienojas citādi;
16.3.8. ja Klients Līgumā noteiktajā kārtībā un Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" 3.2. punktā noteiktajā termiņā nav apliecinājis savu Elektroietaišu gatavību sprieguma saņemšanai vai ir apliecinājis, bet faktiski nav veicis savu Elektroietaišu ierīkošanu un sagatavošanu sprieguma saņemšanai, ciktāl tas ir tehniski iespējams pirms Elektrostacijas pieslēgšanas Sadales sistēmai, līdz ar ko Operators nevar pieslēgt Klienta Elektroietaises Sadales sistēmai, un Līdzēji nav vienojušies par Sadales sistēmas pakalpojumu izmantošanas nosacījumiem līdz Klienta Elektroietaišu sagatavošanai sprieguma saņemšanai;
16.3.9. ja Klients nepilda Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtības nosacījumus to izpildei noteiktajos termiņos un/ vai nav īstenojis Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtības nosacījumus Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" 4.2. punktā minētajā termiņā;
16.3.10. ja Klients pārkāpj Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 5.5. vai 5.9. punktu un nenovērš pārkāpumu Operatora noteiktajā termiņā;
16.3.11. ja Klients ir nokavējis savu Līgumā noteikto pienākumu izpildi vairāk kā par 30 (trīsdesmit) kalendārām dienām;
16.3.12. ja Klients nav vienojies ar Operatoru par grozījumiem Sistēmas pakalpojumu līgumā saskaņā ar Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 3.6. vai 5.6. punktu;
16.3.13. ja trīs gadu laikā no dienas, kad Operators nosūtījis Tehniskās prasības, no Operatora neatkarīgu iemeslu dēļ nav iespējams pabeigt Pieslēguma ierīkošanu un Klients ar Operatoru nav noslēdzis Sistēmas pakalpojumu līgumu par sistēmas pakalpojumu un citu pakalpojumu saņemšanu Objektā. Datums, kad Operators Klientam nosūtījis Tehniskās prasības un ir uzsācies šajā punktā minētā trīs gadu termiņa tecējums, nemainās, ja Tehniskās prasības ir grozītas (derīguma termiņa pagarināšana, tehniskā risinājuma maiņa utt.);
16.3.14. ja Klientam ir anulēta Normatīvajos aktos noteiktās atbildīgās iestādes izsniegtā atļauja jaunu elektroenerģijas ražošanas jaudu ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudu palielināšanai un atjaunošanai, ir mainīti tās nosacījumi vai beidzies tās termiņš, ja saskaņā ar Normatīvajiem aktiem šāda atļauja ir nepieciešama.
16.4. Ja Klients ir nodrošinājis Maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu un Līgums tiek izbeigts saskaņā ar Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 16.3.2. punktu pirms Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 12.5. un 12.6. punkta izpildes, Klients zaudē nodrošināto Maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu.
16.5. Par Līguma vienpusēju izbeigšanu Operators rakstiski informē Klientu Līgumā noteiktajos gadījumos vismaz 10 (desmit) kalendārās dienas iepriekš, vienlaikus izbeidzot uzsāktos Pieslēguma ierīkošanas darbus, kā arī anulējot Tehniskās prasības, ja nepieciešams. Šajā punktā minētajos gadījumos Operatoram ir tiesības ieturēt Klienta samaksāto Pieslēguma maksu vismaz tādā apmērā, lai nodrošinātu Operatora uzņemto un ar Līgumā noteikto saistību izpildi. Ja Pieslēguma ierīkošanu nav bijis iespējams pabeigt Klienta apzinātas rīcības rezultātā, Operators ietur Klienta samaksāto Pieslēguma maksu pilnā apmērā. Operators nav atbildīgs par izmaksām, kas Klientam radušās Līguma izpildes procesa laikā līdz Līguma izbeigšanai. Līdzēji var vienoties par Līguma darbības turpināšanu.
16.6. Klients ir tiesīgs vienpusējā kārtā atkāpties no Līguma, tajā skaitā, ja Operators ir nokavējis Līgumā noteikto pienākumu izpildi vairāk kā par 30 (trīsdesmit) kalendārām dienām, rakstiski par to informējot Operatoru vismaz 10 (desmit) kalendārās dienas iepriekš. Šajā punktā minētajos gadījumos Operatoram ir tiesības ieturēt Klienta samaksāto Pieslēguma maksu vismaz tādā apmērā, lai nodrošinātu Operatora uzņemto un ar Pieslēguma ierīkošanu saistīto saistību izpildi. Ja Pieslēguma ierīkošanu nav bijis iespējams pabeigt Klienta apzinātas rīcības rezultātā, Operators ietur Klienta samaksāto Pieslēguma maksu pilnā apmērā.
16.7. Līdzēji vienojas, ka Līgumā noteiktās Līdzēju saistības ir izpildītas:
16.7.1. no Operatora puses, ja izpildās viens no šiem nosacījumiem:
16.7.1.1. ir pabeigta Pieslēguma ierīkošana un Klientam ir izsniegta Atļauja;
16.7.1.2. ja Līgums ir izbeigts Līguma II daļas "Vispārējie noteikumi" 16.3. punktā noteiktajos gadījumos, nepieslēdzot Klienta Elektroietaises (tajā skaitā Elektrostaciju) Sadales sistēmai.
16.7.2. no Klienta puses, ja vienlaikus izpildās šādi nosacījumi:
16.7.2.1. Klients ir samaksājis Pieslēguma maksu;
16.7.2.2. Klients Līguma noteiktajā kārtībā un termiņā ir veicis un apliecinājis savu Elektroietaišu ierīkošanu un sagatavošanu sprieguma saņemšanai;
16.7.2.3. Klients ir izpildījis Elektrostacijas ekspluatācijas paziņošanas kārtības nosacījumus, kā arī pēc Atļaujas izsniegšanas Līdzēji ir vienojušies par grozījumiem Sistēmas pakalpojumu līgumā.
16.7.3. Līgums tiek uzskatīts par pilnībā izpildītu ar Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 5.3. punkta izpildi vai, ja Līguma izpildes laikā tiek konstatēts, ka kopš Sistēmas pakalpojumu līguma noslēgšanas vai grozījumu izdarīšanas noslēgtajā Sistēmas pakalpojumu līgumā atbilstoši Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 3.6. punktam ir mainījušies Pieslēguma vai Elektrostacijas tehniskie parametri, ar Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 5.6. punktā minēto Sistēmas pakalpojumu līguma spēkā stāšanās datumu vai Līdzēji Līgumā noteiktajā kārtībā ir atkāpušies no Līguma pirms termiņa.
16.8. Ja Līgums tiek izbeigts pēc Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 12.1. punktā noteiktā Rēķina apmaksas, Pieslēguma maksā ietvertās maksas saskaņā ar Operatora mājaslapā publicēto cenrādi netiek atgrieztas Klientam.
17. Atteikuma tiesības/ tiesības atkāpties no Līguma
17.1. Klients – juridiska persona – ir tiesīgs atkāpties no Līguma 14 (četrpadsmit) kalendāro dienu laikā no Līguma spēkā stāšanās dienas.
17.2. Klients – fiziska persona – ir tiesīgs izmantot Normatīvajos aktos, kas reglamentē patērētāju tiesību aizsardzību, noteiktās tiesības atteikties no Līguma 14 (četrpadsmit) kalendāro dienu laikā no spēkā stāšanās dienas.
17.3. Par atkāpšanos vai atteikšanos no Līguma Klients rakstveidā paziņo Operatoram atbilstoši Līguma II daļas "Vispārīgie noteikumi" 18.4. punktam.
Informācijas apmaiņa
18. Informācijas apmaiņa
18.1. Līdzēji ir tiesīgi apmainīties ar informāciju gan mutiski, gan rakstveidā, sniedzot otram Līdzējam informāciju personīgi vai izmantojot sakaru līdzekļus (piemēram, Klientu portālu, Tehniskās informācijas portālu, pastu, tālruni, e-pastu).
18.2. Operatora klientu serviss pa tālruni 8403 (+37167727403) pieņem Klienta mutiskos jautājumus, iebildumus, ierosinājumus un sūdzības, kā arī sniedz identificētam Klientam informāciju par Līgumu.
18.3. Klients ir informēts, ka Līdzēju tālruņa sarunas ar Operatoru tiek ierakstītas pakalpojuma kvalitātes, kontroles, servisa uzlabošanas un saziņas pierādīšanas nolūkos.
18.4. Jebkādi paziņojumi, pieprasījumi, dokumenti vai citi informācijas sūtījumi (piemēram, vēstules, iesniegumi), kas sniedzami vai pieprasāmi vai atļauti rakstveidā saskaņā ar Līgumu, nododami, autorizējoties Klientu portālā, Tehniskās informācijas portālā, e-pastā, parakstot ar drošu elektronisko parakstu, vai, nosūtot uz pasta adresi, kas minēta Līguma I daļas sadaļā Līdzēju rekvizīti, un uzskatāmi par nodotu otram Līdzējam:
18.4.1. 7. (septītajā) kalendārajā dienā no tā izsūtīšanas dienas, ja informācija ir nosūtīta uz adresi, kas norādīta Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" sadaļā "Līdzēju rekvizīti", ar oficiālu piegādes servisu vai pastu;
18.4.2. brīdī, kad otrs Līdzējs ir parakstījies par informācijas sūtījuma saņemšanu, ja tas nogādāts personīgi pret parakstu uz adresi, kas norādīta Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" sadaļā "Līdzēju rekvizīti", ja Līdzēji nevienojas par citu piegādes adresi;
18.4.3. ja informācijas sūtījums tiek nosūtīts, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus (Klientu portāls, e-pasts), tas uzskatāms par saņemtu nosūtīšanas brīdī, izņemot gadījumus, ja tiek saņemts sistēmas paziņojums, ka sūtījums vai saziņa nav veikta.
18.5. Operators par rakstveidā saņemtajiem jautājumiem, iebildumiem, ierosinājumiem vai sūdzībām atbildi pēc būtības sniedz saprātīgā termiņā, ņemot vērā jautājuma risināšanas steidzamību, bet ne vēlāk kā 15 (piecpadsmit) kalendāro dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas uz Līguma I daļas "Speciālie noteikumi" sadaļā "Līdzēju rekvizīti" norādītajiem rekvizītiem, bet papildu pārbaudes vai būtiskas papildu informācijas nepieciešamības gadījumā 30 (trīsdesmit) kalendāro dienu laikā pēc tā saņemšanas, ja izskatīšanas termiņš nav noteikts Pieslēguma ierīkošanas procesu reglamentējošos Normatīvajos aktos.
18.6. Līdzēji apņemas nekavējoties informēt par savas adreses, e-pasta adreses, tālruņa numura un citu Līguma izpildei būtisku rekvizītu maiņu, tajā skaitā, bet ne tikai izmaiņas vārdā, uzvārdā, personas kodā, uzņēmuma nosaukumā. Operators par savu rekvizītu maiņu informē mājaslapā. Ja Līdzēji neizpilda šī punkta noteikumus, uzskatāms, ka otrs Līdzējs ir pilnībā izpildījis savas saistības, lietojot Līgumā esošo informāciju par otru Līdzēju.
18.7. Līdzēju saziņa notiek latviešu valodā, ja vien Līdzēji nav vienojušies citādi.
18.8. Operators informācijas pieejamību nodrošina Operatora mājaslapā.
Citi jautājumi
19. Nepārvarama vara
19.1. Līdzēji tiek atbrīvoti no atbildības par Līguma pilnīgu vai daļēju neizpildi, ja šāda neizpilde radusies nepārvaramas varas vai ārkārtas apstākļu ietekmes rezultātā, kuru darbība sākusies pēc Līguma noslēgšanas un kurus Līdzēji, kuru izpildījumu šie apstākļi ietekmē, ievērojot visu rūpību, nevarēja iepriekš ne paredzēt, ne novērst. Pie šādiem apstākļiem pieskaitāmi - dabas stihija, kara darbība, epidēmija, kā arī citi apstākļi, kas neiekļaujas Līdzēju iespējamās kontroles un ietekmes robežās. Par nepārvaramas varas apstākli nevar tikt atzīts citu iesaistīto personu saistību neizpilde vai nesavlaicīga izpilde.
19.2. Līdzējs, kurš atsaucas uz šiem apstākļiem, nekavējoties par tiem rakstveidā paziņo otram Līdzējam, norādot nepārvaramas varas apstākļus, to iestāšanās laiku un iespējamo izbeigšanos ne vēlāk kā 5 (piecu) kalendāro dienu laikā, skaitot no dienas, kurā šie apstākļi iestājušies. Pretējā gadījumā atsaukšanās uz nepārvaramu varu ir uzskatāma par nepamatotu. Operators ir tiesīgs šādu paziņojumu publicēt Operatora mājaslapā.
20. Strīdu izskatīšanas kārtība
20.1. Visus Līguma izpildes laikā radušos strīdus Līdzēji cenšas atrisināt savstarpēji vienojoties, bet, ja vienošanās nav panākta, tad Latvijas Republikas vispārējās jurisdikcijas tiesā.