ELEKTROTĪKLA BOJĀJUMI

Neplānoti, ilgāki un plašāki elektrības atslēgumi lielākoties rodas nelabvēlīgu laika apstākļu ietekmē (piemēram, vētra, plūdi, apledojums, sniegliece un citi). Tāpat kopējā elektrotīkla bojājumus mēdz izraisīt arī neuzmanīga iedzīvotāju saimnieciskā darbība elektrotīklu tuvumā (piemēram, ar būvniecības tehniku pārrauti vadi vai pārrakti kabeļi) un tehniski bojājumi pārvades vai sadales elektrotīklā.

Informācija par aktuālo situāciju elektrotīklā - par reģistrētajiem elektrotīkla bojājumiem un elektrības atslēgumiem - ikvienam pieejama "Sadales tīkla" mājaslapas digitālajā atslēgumu kartē Ja informācija par elektrības atslēgumu 15 minūšu laikā kartē neparādās, netiek saņemta arī īsziņa vai e-pasts, piesakiet bojājumu mājaslapas sadaļā "Pieteikt bojājumu" (jāņem vērā, ka vētru laikā elektrotīkla dispečeriem var paiet ilgāks laiks, līdz katra individuālā pieteikuma dati tiek ievadīti kartē).

Ārkārtas situācijās (kad ir bažas par bojājuma bīstamību, piemēram, sarauti vadi, dūmi, degšana) vai arī nav pieejams interneta savienojums, bojājumu var pieteikt, zvanot uz tālruņa numuru 8404. Dzīvībai un veselībai bīstamās situācijās - arī, zvanot uz 112.

Masveida bojājumu situācijās "Sadales tīkls" regulāri sniedz informāciju elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem un pašvaldībām. Klienti, kuru kontaktinformācija ir "Sadales tīklam" pieejama, saņem informāciju par notikumiem elektrotīklā īsziņā vai e-pastā.

Svarīgi! 
Aicinām pārliecināties par savas  kontaktinformācijas aktualitāti un izvēlēto saziņas kanālu "Sadales tīkla" klientu portālā e-st.lv


  • KO DARĪT, JA NEZINĀT, KĀPĒC NAV ELEKTRĪBAS?

Ja elektrības padeve pārtrūkusi bez acīmredzama iemesla, iesakām vispirms mēģināt noskaidrot, vai cēlonis nav jūsu iekšējos elektrotīklos.

Pārbaudiet VISUS elektriskās ķēdes aizsardzības aparātus!

Latvijas elektrotīklā parasti īpašumam ir vismaz divi elektriskās ķēdes ievadaizsardzības aparāti (automātslēdži un / vai drošinātāji). Viens no tiem – ārējais automātslēdzis – parasti atrodas pirms skaitītāja (dzīvokļu ēkām kāpņutelpā, privātmājām sadalnes skapī) un pasargā jūsu īpašumu no īssavienojuma. Pārējie – iekšējie automātslēdži – atrodas jūsu īpašumā (visbiežāk pie ieejas durvīm, iebūvēti koridora sienā, saimniecības telpā vai garāžā) un gādā par drošību noteiktā iekšējo elektrotīklu daļā.

Automātslēdzis ir ierīce, kas automātiski atslēdz elektrības padevi pārslodzes vai īssavienojuma brīdī, tādejādi mazinot elektrotraumu un ēku aizdegšanās risku.

Pārliecinieties, ka visi jums pieejamie automātslēdži ir ieslēgti, un izvēlieties atbilstošu tālāko rīcību!


Plāns A.
 visi automātslēdži ir ieslēgti, bet elektrības nav

Ja kaimiņ­u mājās elektrība ir, bet jums nav, pārliecinieties par "Sadales tīkla" plānotajiem un operatīvajiem darbiem digitālajā atslēgumu kartē Ja 15 minūtes ir pagājušas un elektrības atslēgums nav reģistrēts, piesakiet bojājumu tiešsaistē.
Ja elektrības nav ne jūsu, ne arī jūsu kaimi­ņu mājās, visdrīzāk "Sadales tīkls" bojājumu jau ir reģistrējis, un to atkārtoti pieteikt nav nepieciešams. Paredzamo elektrības atjaunošanas laiku nosūtīsim jums īsziņā vai e-pastā. Operatīvajiem darbiem sekojiet līdzi arī digitālājā atslēgumu kartē

Plāns B.
atslēdzies kāds no automātslēdžiem

Ja atslēgušies tikai jūsu īpašumā esošie automātslēdži, vispirms secīgi atvienojiet no elektrības ierīces, kuras tikko darbinājāt, tad ieslēdziet atbilstošos automātslēdžus.
  • Automātslēdži turas ieslēgti un elektrība atjaunojas. – Visdrīzāk bojāta kāda no atvienotajām ierīcēm vai bijis pārslogots jūsu elektrotīkls.
  • Automātslēdži neturas ieslēgti. – Sazinieties ar ēkas apsaimniekotāju vai elektriķi, jo bojājums visdrīzāk radies jūsu iekšējā elektrotīklā.
Ja atslēdzies tikai ārējais automātslēdzis, kas atrodas pirms skaitītāja, un, atkārtoti ieslēgts, neturas vai arī turas, bet elektrības padeve neatjaunojas, piesakiet bojājumu un sekojiet līdzi tā novēršanas gaitai "Sadales tīkla" mājaslapā.


Ņemiet vērā!

  • Ja viedais skaitītājs darbojas (ekrānā deg lampiņa un ir redzami cipari), bet elektrības nav, sazinieties ar ēkas apsaimniekotāju vai elektriķi, jo bojājums visdrīzāk radies jūsu iekšējā elektrotīklā.
  • Ja automātslēdžus bieži izsit, jāsauc palīgā sertificēts elektriķis, jo automātslēdzis ir iekārta, kas automātiski atslēdz elektrības padevi pārslodzes vai īssavienojuma brīdī.

Ja Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra speciālisti vēsta par stipru vēju vai pat vētras tuvošanos, laikus veiciet dažus pavisam vienkāršus sagatavošanās darbus, kas mazinās neērtības iespējama elektrības atslēguma gadījumā. Tāpat, sekojiet ieteikumiem dabas stihijas un elektrotīkla bojājuma laikā.


Sagatavošanās darbi

  • Uzlādējiet mobilo tālruni. Tas ļaus būt sasniedzamam un noderēs, lai bīstamās situācijās sazinātos ar operatīvajiem dienestiem.
  • Vienojieties ar ģimenes locekļiem par rīcības plānu, ja notiktu elektrības atslēgums. Īpaši svarīgi tas ir gadījumos, kad elektrība mājoklī ir galvenais enerģijas avots. Sazinieties arī ar vecākās paaudzes radiniekiem un kaimiņiem un palīdziet arī viņiem sagatavoties elektrības atslēgumam.
  • Savlaicīgi atvienojiet elektroiekārtas no rozetes, jo zibens izraisīts strāvas vai sprieguma kāpums var tās sabojāt. Telpām, kuras varētu applūst, atslēdziet elektrību, izslēdzot elektrības automātslēdžus (drošinātājus)!
  • Pastipriniet drošību sev apkārt. Nostipriniet ārpus telpām esošos priekšmetus, aizveriet durvis, logus un bēniņu lūkas. Pārvietojiet automašīnu tālāk no kokiem un elektropārvades līnijām.
  • Pārliecinieties, ka mājās ir kāds lukturītis vai cits alternatīvs gaismas avots un novietojiet tā, lai arī tumsā spētu to ātri atrast.
  • Īpaši jutīgas elektroiekārtas aprīkojiet ar nepārtrauktās barošanas iekārtām jeb UPS.
  • Apsveriet ģeneratora uzstādīšanu. Ja īpašumā ir elektroiekārtas, kuru darbībai elektroapgādes pārtraukumi nav pieļaujami, iegādājieties vai iznomājiet ģeneratoru. Risinājumus nepārtrauktai elektroapgādei

Dabas stihijas un elektrotīkla bojājuma laikā

  • Uzturieties ēkās. Bez īpašas vajadzības nedodieties laukā, īpaši uzmanieties elektrolīniju un citu elektroietaišu tuvumā.
  • Netuvojieties elektrolīnijām, ja tajās iekārušies koki, redzami pārrauti vadi vai applūduši sadales skapji.
  • Esiet informēts. Aplūkojiet informāciju "Sadales tīkla" mājaslapā pieejamā digitālajā atslēgumu kartē Informācija atjaunojas ik pēc 15 minūtēm.
  • Piesakiet elektrības atslēgumu. Mājaslapas sadaļā "Pieteikt bojājumu" varat pieteikt tiklab sava, kā jebkura cita īpašuma elektrības atslēgumu.
  • Piesakiet pamanītos elektrotīkla defektus. Mājaslapas sadaļā "Pieteikt bojājumu" varat pieteikt arī tādus elektrotīkla bojājumus, kā krituši koki un zari, bojāti vadi, kabeļi, balsti un citi defekti. 
  • Turiet apgaismojuma slēdžus ieslēgtus. Tas ļaus uzreiz pamanīt, ka elektrības piegāde ir atjaunota.

Ja īpašumā daļēji nav elektrības (piemēram, nav vienas fāzes), spriegums ir nestabils, ir aizdomas par pazeminātu vai paaugstinātu spriegumu, vispirms izslēdziet un ieslēdziet iekšējos un ārējos automātslēdžus. Ja pēc atkārtotas automātslēdžu izslēgšanas un ieslēgšanas problēma saglabājas,


daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem
jāsazinās ar savu apsaimniekotāju vai jāmeklē elektriķa palīdzība.


privātmāju iedzīvotājiem
jāpiesaka bojājums "Sadales tīkla" mājaslapā.
Sprieguma problēmu pieteikšana


Ierīcēm, kurām nepieciešama nepārtraukta elektroenerģijas padeve (piemēram, apkures katlam, siltumsūknim, saldētavai), iesakām laikus nodrošināt nepārtrauktas barošanas bloku jeb UPS. UPS bloks ir spējīgs īslaicīgi uzturēt elektrību jūsu elektroierīcei, neradot tai bojājumu.

  • Vēja aizlauzti koki vai zari uz elektrības vadiem;
  • bojāti vadi: atsegti, dzirksteļojoši, sarauti, nokrituši, zemu nokarājušies u. tml. elektrolīniju vadi;
  • bojāts, applūdis u. tml. sadalnes skapis;
  • bojāts, sašķiebies vai nogāzies balsts u.c. defekti.

Noteikti ziņojiet par bīstamām situācijām elektrotīklu tuvumā, piesakot infrastruktūras defektu "Sadales tīkla" mājaslapā. Laikus uzzinot par defektiem, "Sadales tīkls" ātrāk atrisinās radušos situāciju un samazinās avāriju skaitu. Infrastruktūras defektu pieteikšana

BIEŽĀK UZDOTIE JAUTĀJUMI

Ja iespējams, elektroapgāde klientiem tiek atjaunota nekavējoties – veicot pārslēgumus elektrotīklā pa saistītajām līnijām vēl pirms paša bojājuma novēršanas.

Lai gan lielākajai daļai klientu elektroapgāde arī masveida bojājumu situācijās tiek atjaunota dažu stundu laikā, var būt situācijas, kad elektrība netiek atjaunota pat diennakti vai vairākas. Biežāk sastopamie iemesli, kāpēc dažkārt elektrības padeves atjaunošana jāgaida ilgāk:

  • laikapstākļu dēļ darbs elektrotīklā apdraud uzņēmuma darbinieku drošību;
  • piekļuve bojājuma vietai ir īpaši apgrūtināta (piemēram, mežainos elektrolīniju atzaros);
  • bojājumu skaits un sarežģītība ir sevišķi liela.

Pieaugot bojājumu apmēram dabas stihijas laikā, situācija strauji mainās, darbi ir jāpārplāno un prognozēt elektroapgādes atjaunošanas laiku ar katru mirkli kļūst arvien sarežģītāk, tāpēc var gadīties, ka prognozes kļūst aptuvenas vai mainās.

Masveida bojājumu situācijās "Sadales tīkls" mobilizē savus un sadarbības partneru resursus – līdz pat vairākiem simtiem elektromontieru, kuri, tiklīdz laikapstākļi to ļauj, strādā pie bojājumu novēršanas pat diennakts režīmā.

Darbi notiek prioritārā secībā: vispirms tiek novērsti bīstamākie bojājumi, kā arī atjaunota elektrība vidējā sprieguma līnijās, kas nodrošina spriegumu arī saistītajās zemsprieguma līnijās.

Lai mazinātu laikapstākļu ietekmi, "Sadales tīkls" pakāpeniski pārbūvē gaisa kailvadu līnijas par gaisa vai pazemes kabeļu līnijām un ik gadu veic elektrolīniju trašu tīrīšanu aptuveni 4000-5000 km garumā. Tomēr trašu tīrīšana nepasargā no apledojuma, stipra vēja nestiem zariem vai ārpus elektrotīkla aizsargjoslas augošu garu koku lūšanas, tāpēc pilnībā izvairīties no laikapstākļu ietekmes nav iespējams.