Vīgants Radziņš: Svarīgs līdzsvars starp pakalpojuma drošumu, pieejamību un kvalitāti
04.01.2024
Ikviena iedzīvotāja uztverē infrastruktūras pakalpojuma kvalitātes ideāls ir "pieejams nekavējoties, jebkurā vietā, bez pārtraukumiem, augstā kvalitātē, turklāt, vēlams, bez maksas". Diemžēl bezmaksas pakalpojumu ideja ir sociālisma ilūzija, kurai turklāt ir daudz blakņu, kā mēs ļoti labi atceramies arī no Latvijas vēstures, – sākot ar darba kultūru, atbildību, beidzot ar ražošanas, pakalpojumu vai infrastruktūras kvalitāti. Tāpēc, līdzīgi kā citās industrijās (sakaru pakalpojumi, autoceļu uzturēšana, atkritumu apsaimniekošana u.c.), arī elektroapgādes infrastruktūru vienmēr finansē tās lietotāji – vai nu tiešā veidā ar pakalpojumu maksām, vai arī netieši ar nodokļu starpniecību. Tā kā nodrošinām pakalpojumu visā Latvijā, tad infrastruktūras lietotāji kopīgi finansē elektrotīkla uzturēšanu un atjaunošanu visā valsts teritorijā, ne tikai savā pilsētā, novadā vai ciemā. Elektrības sadales sistēmas operatora AS "Sadales tīkls" tehnoloģiskās attīstības ceļa karte ir 10 gadu attīstības plāns, kas regulāri tiek aktualizēts. 2023. gada nogalē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) apstiprināja aktuālo elektroenerģijas sadales sistēmas desmitgades attīstības plānu, kas veidots kā kompromiss starp kvalitāti un pakalpojuma cenu.